0

خطر اعتیاد به تلفن همراه در کمین نوجوانان

خطر اعتیاد به تلفن همراه در کمین نوجوانان
  • نسل یاسان
  • فرزندپروری کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۱/۱۲/۱۱

اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان، یکی از مشکلات رایج برای بسیاری از والدین است. اگر پای درد و دل خانواده‌هایی که فرزند نوجوان دارند بنشینید، شاید جملات زیر را از زبان آن‌ها بشنوید:

«زندگیش خلاصه شده توی یک قاب چند اینچی! بعضی وقتا با خودمون فکر می‌کنیم که جادو شده. وقتی اون گوشی  رو دستش می‌گیره، انگار دیگه هیچی نمی‌بینه،  نه ما و نه دور و برش رو. ما خسته شدیم، ولی اون چرا خسته نمی‌شه؟ بعضی وقت‎‌ها، چهار یا حتی پنج ساعت میشه که از جاش تکون نخورده و دائما مشغول گوشی بازی هست. ما دیگه نمی‌دونیم باید چی کار کنیم.»

اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان، یکی از مشکلات رایج بسیاری از والدین است.
اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان، یکی از مشکلات رایج بسیاری از والدین است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تلفن‌های همراه به عنوان جزئی جداناپذیر زندگی، تبدیل شده‌اند. کاربرد فراوان گوشی‌های هوشمند باعث شده‌ است که روزانه زمان زیادی را از آن‌ها استفاده کنیم.

این مسئله به مرور زمان می‌تواند باعث شکل‌گیری اعتیاد به تلفن همراه در افراد شود. نوجوانان نیز از اعتیاد به تلفن همراه مصون نیستند و ممکن است در این مقطع حساس گرفتار آن شوند.

حال این سوال پیش می‌آید که به عنوان یک والد، چگونه می‌توان استفاده از تلفن همراه و اینترنت را در نوجوان و همچنین در خود مدیریت کنیم؟ چگونه می‌توانیم در راه توانمندسازی نوجوانان گام برداریم تا دچار اعتیاد به تلفن همراه نشوند؟

اگر این سوالات برای شما نیز پیش آمده است، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا نوجوانان از تلفن همراه زیاد استفاده می‌کنند؟

امروزه نوجوانان نیز مانند سایر افراد، از تلفن همراه استفاده‌های فراوانی می‌کنند.

ارتباطات و تعاملات نوجوانان بیشتر از طریق تلفن همراه و به شیوۀ آنلاین صورت می‌پذیرد. تعاملات و دوستی‌های زیادی در فضای اینترنت شکل می‌گیرد و نوجوانان زمان زیادی را به گفتگوی آنلاین با همدیگر می‌پردازند.

نوجوانان برای تحقیقات درسی و انجام تکالیف، بیشتر از هر منبع دیگری امروزه به اینترنت اتکا می‌کنند. همچنین بخش زیادی از سرگرمی‌های نوجوانان از طریق گوشی یا کامپیوتر به صوت آنلاین و غیرآنلاین، انجام می‌شود. گیم و بازی‌های اینترنتی  تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی نوجوانان تبدیل شده است و اکثر نوجوانان یک یا دو بازی را بر روی تلفن همراه خود، نصب کرده‌اند.

می‌توان گفت برای نسل جدید، استفاده از تلفن همراه، تبدیل به یکی از مهم‌ترین نیازهای روزمره شده است.

خطر در کمین نوجوانان!  

طبق تحقیقات انجام شده توسط Kumcagiz و Gunduz در سال ۲۰۱۶، ۶۰ درصد از نوجوانان، دچار اعتیاد به تلفن همراه خود هستند و ۶۵ درصد از تلفن خود در هنگام صرف وقت با دیگران  استفاده می‌کنند.

اعتیاد به تلفن همراه نیز مانند سایر اعتیادها، موجب وابستگی شدید می‌شود. در اعتیاد به تلفن همراه، فرد به حدی درگیر چک کردن گوشی خود می‌شود که از سایر مسائل زندگی، باز می‌ماند. در این حالت، دور شدن از تلفن همراه فرد را دچار اضطراب شدیدی می‌کند. اعتیاد به تلفن همراه، می‌تواند مقدمه‌ای برای ابتلا به اختلال نوموفوبیا شود.

نشانه‌های اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان چیست؟

اکثر نوجوانانی که درگیر اعتیاد تلفن همراه هستند، علائم مشابهی را از خود نشان می‌دهند. نوجوان بی‌وقفه و در تمامی موقعیت‌ها، مانند کلاس درس، سر میز غذا و حتی به هنگام خواب، از تلفن همراه خود استفاده می‌کند.

در اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه، خاموش ماندن موبایل،  باعث برخی از ناسازگاری‌ها و مشکلات می‌شود. این مشکلات عبارت اند از:

  •  اضطراب
  •  تحریک‌پذیری
  •  اختلالات خواب
  •  افسردگی
  •  مشکلات گوارشی
  • عزت نفس پایین
  • روابط اجتماعی ضعیف
در اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه، خاموش ماندن موبایل،  باعث برخی از ناسازگاری‌ها و مشکلات می‌شود.
در اعتیاد نوجوانان به تلفن همراه، خاموش ماندن موبایل،  باعث برخی از ناسازگاری‌ها و مشکلات می‌شود.

برای پیشگیری چه باید کرد؟

برای پیشگیری و مدیریت اعتیاد به تلفن همراه، توصیه‌ها و تمرین‌های زیادی وجود دارد. در ادامه این مقاله به توصیه‌هایی از کتاب توانمند سازی نوجوان (کتاب کار والدین) در مورد مدیریت اعتیاد به تلفن همراه می‌پردازیم.

موبایل را به اتاق خواب نبرید!

یک ساعت قبل از خواب، کار با تلفن همراه و کامپیوتر را کنار بگذارید. یک ساعت زنگ‌دار بخرید و به جای موبایل از آن استفاده کنید. گوشی موبایل را جایی بیرون از اتاق خواب شارژ کنید. 

از حضور دیگران در جمع لذت ببرید!

موقع غذا خوردن یا وقتی در جمع هستید، گوشی‌تان را چک نکنید. اگر انجام این کار برایتان سخت است، گوشی را خارج از دیدتان قرار دهید.

وقت خالی‌تان را پر کنید!

برای مدیریت اعتیاد به تلفن همراه، از قبل برنامه‌ریزی کنید که موقع قرار گرفتن در جمع یا در وقت خالی‌تان، چکار می‌خواهید بکنید؟ یا چه بازی‌هایی انجام می‌دهید؟

نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری را غیر فعال کنید!

اگر در چندین گروه یا کانال عضو هستید، لازم نیست همه‌ی نوتیفیکیشن‌ها فعال باشد، فقط گروه‌ها و افراد ضروری را باز بگذارید تا بقیه حواس شمارا پرت نکند.

برای مدیریت اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان چه باید کرد؟  

آیا تا به حال برای‌تان این سوال پیش آمده است که به عنوان یک والد چه وظیفه‌ای در زمینه جلوگیری از به وجود آمدن اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان دارید؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مطلب، با ما همراه باشید.

برای مدیریت اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان چه باید کرد؟  
برای مدیریت اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان چه باید کرد؟  

الگوی مناسبی برای نوجوانان خود باشید.

اگر  شما به عنوان والد، دائماً با موبایل در ارتباط هستید، نمی‌توانید از نوجوان‌تان این توقع را داشته باشید که اینگونه نباشد، پس استفاده از موبایل را برای خودتان نیز مدیریت کنید.

قوانین روشنی بگذارید.

برای کودک یا نوجوان خود، قوانین روشنی بگذارید. مانند عدم استفاده از موبایل در شب‌ها. البته این قوانین بسیارخشک و سخت‌گیرانه نباشند.

فعالیت‌های جایگزین را به نوجوان ارائه دهید.

برای نوجوان خود امکانی را فراهم کنید تا بتواند در اوقات فراغت به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد تا کمتر به سمت گوشی برود و به اعتیاد به تلفن همراه دچار نشود.

نرم‌افزارهای کنترل والدین را بر روی گوشی نصب کنید.

روی گوشی موبایلی که فرزندتان از آن استفاده می‌کند، یک نرم‌افزار کنترل والدین نصب کنید. به این ترتیب می‌توانید به طور مرتب فعالیت‌های فرزندتان را رصد کنید.

غر نزنید و سرزنش نکنید.

یادتان باشد سرزنش کردن و غر زدن، اوضاع را بدتر می‌کند. به جای این کارها، سعی کنید رابطۀ بهتری با نوجوان بسازید و او را درک کنید. اگر رابطۀ شما و نوجوان طوری است که بحث و جدل هر روز در خانه اتفاق می‌افتد، لازم است با مراجعه به روان‌شناس و دریافت کمک تخصصی به ترمیم رابطۀخود اقدام کنید.

سخن پایانی

امروزه اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان، تبدیل به معضلی جهانی شده است. والدین باید بیشتر از هر زمانی آگاه باشند و بتوانند پیش از وقوع، جلوی واقعه را بگیرند. در این مقاله، دلایل و نشانه‌های اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به راهکارهایی که می‌تواند به مدیرت استفاده از تلفن همراه به خود و نوجوان کمک کند، پرداختیم.

برای مطالعۀ بیشتر در مورد این موضوع و سایر مسائل تربیتی در مورد نوجوانان، پیشنهاد می‌شود کتاب‌های فرزندپروری منتشر شده در انتشارات نسل یاسان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350