0

معرفی بهترین کتاب‌ ها در زمینۀ کوچینگ

معرفی بهترین کتاب‌ ها در زمینۀ کوچینگ
  • نسل یاسان
  • کوچینگ
  • ۱۴۰۲/۰۱/۳۰

کوچینگ در دهه‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین روش‌های شخصی و حرفه‌ای تبدیل شده است. با وجود پیشرفت‌های فناوری و اطلاعات، زندگی ما هرگز به سادگی و خالی از چالش‌ها نخواهد بود. بسیاری از افراد در زمانی احساس می‌کنند که در یک حالت نامطلوب قرار دارند، اما نمی‌دانند چگونه باید از آن خارج شوند.

کوچینگ، به عنوان یک فرآیند حرفه‌ای، به افراد کمک می‌کند تا اهداف شخصی و حرفه‌ای خود را تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. در این فرآیند، کوچ (مربی) با استفاده از ابزارها، تکنیک‌ها و تجربیات خود به مشتریان خود کمک می‌کند تا مسیر درست را برای دستیابی به اهداف خود پیدا کنند.

با توجه به اینکه کوچینگ در زمینه‌های مختلفی مانند روابط، سلامتی، کسب و کار و … انجام می‌شود، همه افراد می‌توانند از این فرآیند استفاده کنند. برای مثال، یکی از محبوب‌ترین نوع کوچینگ، کوچینگ شغلی است که به افراد کمک می‌کند تا در حرفه خود پیشرفت کنند و به موفقیت برسند.

در کوچینگ، کوچ با استفاده از سوالات و تمریناتی که برای مراجع ارائه می‌دهد، به طور فعال با او همکاری می‌کند تا بهترین ابزارها و راهکارهایی را برای دستیابی به اهدافش پیدا کند. در نتیجه، کوچینگ به مراجعان کمک می‌کند تا از خودشان بهترین عملکرد را داشته باشند و به زندگی بهتری دست یابند.

 امروزه افراد بسیاری به دنبال آموزش کوچینگ هستند تا از این طریق بتوانند موجب رشد و پیشرفت زندگی شخصی و زندگی فردی خود شوند .

در ادامه‌ی این مقاله به معرفی بهترین کتاب‌های آموزشی در زمینه‌ی مطالعه‌ی  کوچینگ می‌پردازیم.

کتاب کوچینگ خود

انسان برای برقراری ارتباط مؤثر و درست با دیگران ابتدا باید بتواند ارتباط درستی با خود برقرار کند. ارتباط با خود، به این معنا نیست که فقط به فکر خود بوده و به دیگران و نیازهایشان هیچ فکر نکنیم. برای برقراری ارتباط درست با خود، نیاز داریم از نیازهای اساسی خود آگاه باشیم. برای آنکه بتوانیم به دیگران عشق بورزیم، باید ابتدا عاشق خود شویم.

کتاب کوچینگ خود بر اساس روان‌شناسی کنترل درونی تئوری انتخاب و مفاهیم پایۀ کوچینگ انتخاب و واقعیت درمانی نوشته شده است. مبدع و بنیان‌گذار این رویکرد دکتر ویلیام گلسر است.  

نویسندۀ این کتاب، کیم الور، تحقیقات و مطالعات زیادی را در زمینۀ مراقبت از خود و چگونگی آن، انجام داده است.

وی، در این کتاب سعی می‌کند نیازهای ضروری و اساسی انسان را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. کیم عقیده دارد، علت اصلی اینکه مردم خود را دوست ندارند، این است که خود را به درستی نمی‌شناسند.

این پنج نیاز اساسی شامل: نیاز به بقا، نیاز به عشق و احساس تعلق، نیاز به آزادی و خودمختاری،نیاز به قدرت و احساس ارزشمندی و نیاز به تفریح و یادگیری است.

در این کتاب شما می‌آموزید تا علاوه بر تلاش برای تلاش برای حفظ سلامتی و بر آورده کردن نیازهای جسمانی، بتوانید از پس  نیازهای روحی و معنوی خود برآیید.

کتاب کوچینگ خود، گزینۀ مناسبی هم برای متخصصان حوزه‌ی کوچینگ است و هم برای افرادی که به دنبال رشد و توسعه‌ی شخصی خود در زندگی هستند. 

کتاب کوچینگ
کتاب کوچینگ

کتاب کوچینگ مثبت

یکی از حوزه‌های معاصر روان‌شناسی که مورد استقبال متخصصین و مراجعان بسیاری  قرار گرفته است، روان‌شناسی مثبت است. دکتر مارتین سلیگمن، عقیده دارد روان‌شناسی مثبت بسیار خوب‌تر از آن است که فقط مورد استفاده‌ی متخصصین روان‍شناسی قرار گیرد. روان‌شناسی مثبت در کوچینگ نیز بسیار کاربردی و کارآمد است. در واقع روان‌شناسی مثبت، به نوعی  بازوی اجرایی برای کوچینگ قلمداد می‌شود.

کتاب کوچینگ مثبت، یکی از بهترین و اصلی‌ترین منابع برای آموزش کوچینگ مثبت و روان‌شناسی مثبت در دنیاست.   رابرت بیز واز دینر،نویسنده‌ی کتاب، یکی از پیشگامان حوزه‌ی روان‌شناسی مثبت است. او در این کتاب به تعریف عملیاتی مفاهیم اساسی کوچینگ پرداخته است.

علاوه بر این، وی در این کتاب، سیستم سنجش و ارزیابی مثبت را نیز به‌طور مفصل معرفی کرده است. دینر در این کتاب ابزارهایی را در اختیار کوچ‌ها قرار می‌دهد که آن‌ها را در ضابطه‌مندی مسائل و مشکلات مراجعان یاری می‌نماید.

کتاب کوچینگ

کوچینگ زندگی مثبت

یکی از بهترین منابع، برای یادگیری کوچینگ و روان‌شناسی مثبت، کتاب کوچینگ زندگی مثبت است. انسان، امروز بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ، نیاز به مهارت‌های آزمون شده‌ای دارد که بتواند علاوه بر مدیریت سختی‌ها و آسیب‌های حاصله از واقعیت‌های تلخ و غیرقابل اجتناب زندگی، زمینِ زندگی‌اش را نیز در عرصه‌های شخصی، روابط صمیمی، خانواده و حرفه حاصل‌خیز کند.

روان‌شناسی کوچینگ به‌عنوان شاخه‌ای از روان‌شناسی کاربردی، ‌به شناخت و آزادسازی منابع درونی بالقوه انسان و حرکت در مسیر موفقیت و کامیابی کمک میکند.این کار را با استفاده از به‌کارگیری مفاهیم و نظریه‌های علم روان‌شناسی در کوچینگ انجام می‌دهد. با این تعریف، کتاب حاضر را می‌توان یکی از منابع روان‌شناسی کوچینگ دانست. مخاطب این کتاب همه هستند. طیف وسیعی از خوانندگان و علاقه‌مندان می‌توانند فراخور نیاز خود از این کتاب استفاده کنند. عموم مردم برای توسعه شخصی خود؛ مشاوران و متخصصان حوزه توسعه شخصی و همچنین متخصصانی که در حوزه روان‌شناسی کوچینگ و کوچینگ مشغول به فعالیت هستند نیز می‌توانند برای غنای کار خود از این کتاب بهره لازم را ببرند.

کتاب کوچینگ

سخن پایانی

امروزه کوچینگ به رشته‌ای پر طرفدار بدل گشته است. افراد زیادی به دنبال یادگیری کوچینگ هستند. یکی از راه‌های یادگیری این رشتۀ جذاب، مطالعه است. برای مطالعۀ کوچینگ باید به منابع معتبر و علمی رجوع کرد. در این مقاله سعی کردیم چند کتاب که جزء منابع معتبر و کاملا علمی کوچینگ در حوزه‌های مختلف هستند را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350