0

بهترین کتاب‌های تربیت کودک به توصیه روانشناسان

بهترین کتاب‌های تربیت کودک به توصیه روانشناسان
  • نسل یاسان
  • فرزندپروری کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

معرفی بهترین کتابهای تربیت کودک: از همان لحظه‌های ابتدایی تولد نوزاد، فصلی جدید در زندگی پدر و مادر آغاز می‌شود. آن‌ها پا در مسیری می‌گذارند که خیلی با آن آشنا نیستند. مسیری که برای هر والدینی پر از چالش‌های ریز و درشت است. البته داشتن یک راهنما می‌تواند کمک‌های بسیاری به والدین کند. برای پیدا کردن راهنما، بهترین ترین راه، مراجعه به کتاب‌های تربیت کودک باشد.

کتاب‌های تربیت کودک منابع ارزشمندی هستند که به والدین برای گذر از چالش‌های تربیت فرزندان کمک می‌کنند. کتاب های فرزندپروری طیف گسترده‌ای از موضوعات، ازجمله رشد کودک، تکنیک‌های انضباط، استراتژی‌های ارتباطی و تقویت روابط مثبت با فرزندان را پوشش می‌دهند.

چه شما به‌تازگی پدر یا مادر شده باشید یا تجربه والدگری را داشته باشید، کتاب های تربیت کودک ابزار ارزشمندی در سفر والدینی شما محسوب می‌شوند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم بهترین کتاب‌های تربیت فرزند را به والدین دغدغه‌مند معرفی کنیم. کتاب‌ های تربیت کودک که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، به شما کمک می‌کنند فرزندتان را به‌عنوان یک فرد فوق‌العاده تربیت کنید. درواقع این مجموعه از کتاب ‌های تربیت فرزند از توصیه‌های عمومی برای والدین گرفته تا پرداختن به مشکلات خاص کودک را دربرمی گیرد.

کتاب کودک من جلد ۱

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که برای تربیت فرزند از چه زمانی باید برنامه‌ریزی کرد؟ خیلی از افراد فکر می‌کنند بعد از تولد نوزاد باید به مسئله‌ی تربیت فکر کرد. اما این تفکر زیاد درست نیست.

نقطه‌ی شروع پرورش و تربیت کودکتان قبل از بارداری است و در زمان بارداری وظیفه‌ی شما به عنوان والدین این است که آن را جدی‌تر بگیرید و تلاشتان را بیشتر کنید.

پس از تولد، رشد کودک در ماه‌های اول سرعت هیجان انگیزی دارد و به مرور از سرعت آن کم می‌شود. بهتر است قبل از هر چیزی با مراحل رشدی نوزاد خود آشنا شوید تا بتوانید از کودکتان لذت بیشتری ببرید و او را در کسب تجارب جدید یاری کنید. 

کتاب کودک من(۱)، به مسائلی مانند بایدها و نبایدهای قبل و حین بارداری، شرح کامل دوران بارداری، مسائل تولد و زایمان، رشد کودک در یک سال اول تا سوم، مشکلات رفتاری و اختلالات دوران کودکی اول می‌پردازد.

همچنین این کتاب  می‌تواند راهنمای شما در مسائلی مانند شیر گرفتن، توالت رفتن،مشکلات خواب، راه افتادن کودک، صحبت کردن و…  باشد.

کتاب کودک من جلد ۲

کتاب کودک من جلد دو، راهنمای عملی والدین از سه تا شش سالگی است. با شروع سه سالگی، کودکان آماده‌ی ورود به دنیای جدیدتری می‌شوند. آن‌ها اکنون آماده‌اند تا به اجتماع وسیع‌تری ورود کنند. با گذشت زمان به غیر از مادر، با مراقبان مطمئن دیگری نیز ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند زمان‌هایی از والدین خود دور باشند.

کودک من (۲)، به طور دقیق و کاملا علمی، والدین را با ویژگی‌های شناختی، اجتماعی-هیجانی، و حرکتی این مقطع سنی آشنا می‌کند.

همچنین در مورد سبک‌های فرزندپروری، توضیح جامعی به والدین می‌دهد و به شرح ویژگی، معایب و مزایای هر سبک می‌پردازد.

اگر سوالی در مورد موضوعاتی مانند مهد کودک رفتن، توجه نامشروط، بازی، مدیریت رفتار کودک و… دارید، می‌توانید از این کتاب به عنوان راهنمای مرجع استفاده کنید.

در این مقطع سنی، مشکلات رفتاری مانند دروغ‌گویی، غذا نخوردن، تنها نخوابیدن، لباس نپوشیدن و یا اقدامات پرخاشگرانه‌ای مثل کتک زدن یا فحش دادن  و … ممکن است برای کودک رخ دهد. کتاب کودک من جلد دوم، می‌تواند به شما در حل موفقیت‌آمیز این مشکلات کمک کند.

کتاب کودک من ۳

کتاب «کودک من ۳» (راهنمای عملی والدین از ۶ تا ۱۲ سالگی) نوشتۀ سمیرا افشاری نژاد و دکتر سمیرا کرملو، سومین سری از مجموعه کتاب‌های فرزندپروری انتشارات نسل یاسان، تلاش می‌کند تا خلأهای موجود در عرصۀ تربیت کودک را پر کند و با توجه به جزئیات کاربردی و طبقه‌بندی سنین، به مثابه جعبه‌ابزاری در اختیار والدین قرار گیرد.

در گذشته کودکان با ترس، احساس گناه و استبداد کنترل می‌شدند. برای ایجاد رفتارهای مناسب، به کودکان این‌طور القا می‌شد که اگر آنها مطیع نباشند، بد و بی‌ارزش تلقی می‌شوند. ترس از دست دادنِ عشق والدین و امتیازات، یک بازدارنده قوی محسوب می‌شد.

رویکرد فرزندپروری در گذشته پرورش فرزندان خوب بود. اما امروزه هدف فرزندپروری تربیت کودکانی مهربان است که مجبور به دنبال کردن دستورالعمل‌ها نیستند، در عین حال که به‌طور خود انگیخته عمل کرده و با تمام وجود تصمیم‌هایی را می‌گیرند. آنها دروغ نگفته و یا تقلب نمی‌کنند، بلکه با عدالت و منصف باقی می‌مانند. اخلاقیات از بیرون به این کودکان تحمیل نمی‌شود؛ بلکه از درون پدیدار می‌شود و با همکاری با والدین شکوفا می‌شود.

در کتاب کودک من ۳ به موضوعاتی مانند رشد و تحول، فرزندپروری مقتدرانه، استقلال فردی و روابط اجتماعی، مدرسه و مسائل مرتبط با درس و هدفمندی تحصیلی، مدیریت رسانه های دیجیتال و اختلالات و مشکلات رفتاری پرداخته شده است.

آموزش مفاهیم مرتبط با جنسیت به کودکان (از تولد تا دوازده‌سالگی)

کودکان در سیر تکامل جنسی خود با سوال‌ها و ابهام‌های فراوانی مواجه می‌شوند؛ از جمله اینکه بچه‌ها به وجود می‌آیند؟چگونه متولد می‌شوند؟ تفاوت دختر و پسر چیست؟ و سوال‌هایی از این قبیل.

خیلی از والدین نمی‌دانند باید در برابر این سوالات چه پاسخی به کودک خود بدهند. برای همین سعی می‌کنند این سوالات را نادیده بگیرند. اما فراموش نکنید، بخشی از تربیت کودک، شامل تربیت جنسی نیز می‌شود. همچنین در این میان شاید کودک اطلاعات خود را  از منابع نادرستی به دست بیاورد. 

تربیت جنسی ارائه‌ی یک سلسله اطلاعات ضروری روان‌شناختی و جسمانی درباره‌ی مسائل جنسی مربوط به هر فرد است. در واقع، تربیت جنسی شامل تمامی اطلاعاتی است که از دوران اولیه‌ی زندگی در جهت رشد متعادل و مناسب غریزه‌ی جنسی صورت می‌گیرد. بسیاری از والدین گمان می‌کنند منظور از تربیت جنسی، آموزش مسائل جنسی و گفت‌وگو با کودک در مورد نحوه‌ی برقراری رابطه‌ی جنسی است. هرچند آموزش نقش مهمی در تربیت جنسی دارد، اما به هیچ‌عنوان تربیت جنسی به این معنا نیست.

کتاب آموزش مفاهیم مرتبط با جنسیت به کودکان، به مراحل رشد جنسی کودکان از تولد تا دوازده سالگی می‌پردازد. در این کتاب با نشانه‌های معمول و غیر معمول رفتار جنسی آشنا می‌شوید. شما با مطالعه‌ی این کتاب می‌آموزید که چگونه به سوال‌های کودک خود به شیوه‌ای صحیح پاسخ دهید.

کتاب تربیت جنسی، مرجع مناسبی برای آموزش دختر یا پسر بودن، توضیح فرایند تولید مثل به کودکان ، برخورد مناسب با خود ارضایی کودک و … باشد.

بچه لوس

شاید عجیب به نظر بیاید، اما یکی از دلایلی که تربیت کودک را دشوار می‌سازد، عشق و علاقه‌ی زیاد والدین به کودک است. محبت بیش از اندازه می‌تواند کودک ما را دچار سندروم کودک لوس و نازپرورده کند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید مرزهای محبت ضروری و مورد نیاز کودک را با لوس کردن غیر ضروری کودک بشناسیم. باید همزمان که والد مهربانی هستیم، بتوانیم در موقعیت‌های مورد نیاز، والد مقتدری نیز باشیم و جلوی درخواست‌های نابه‌جای کودک  بایستیم.

کتاب بچه لوس یا چرا کودکان ما نازپرورده و لوس می‌شوند، ابتدا به نشانه‌های کودک نازپرورده می‌پردازد و سپس راه‌هایی  را برای پیشگیری و مدیریت این سندروم بیان می‌کند.

این کتاب می‌تواند راهنمای کامل و جامعی برای والدین، مربیان، معلمان،‌ روانشناسان و دغدغه‌مندان حیطۀ کودک و نوجوان باشد.

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج

مادر نقش مهمی در آشنا کردن کودک با دنیا و پیش‌بینی همدلانه نیازهای او دارد. دی وینی کات، متخصص کودکان و روان تحلیل‌گر، به خوبی متوجه این نکته شده بود.

کتاب کودک، خانواده و جهان خارج، در دهه‌ی ۱۹۷۰ از مجموعه سخنرانی‌های دی وینی کات در شبکه بی بی سی گردآوری و تدوین شد. وینی کات به آموزش والدین و بخصوص مادران اهمیت بسیاری می‌داد. از نظر وینی کات، مادر نقش مهمی در آشنا کردن کودک با دنیا و پیش‌بینی همدلانه‌ی نیازهای او دارد.

شما با خواندن کتاب کودک، خانواده و جهان خارج، می‌توانید کودک خود را بهتر بشناسید و از نیازهای او آگاه شوید.

والدین به خصوص مادران، با خواندن این کتاب متوجه می‌شوند لازم نیست تلاشی بیهوده کنند تا والدین کاملی برای کودک خود باشند. گاهی اوقات همین تلاش کردن برای کامل بودن، خود تبدیل به منبعی برای مشکلات می‌شود. ما باید تلاش کنیم تا والدین به اندازه‌ی خوبی برای کودکان خود باشیم.

فرزندپروری آسان یا چگونه والدین اندیشمندی باشیم؟

کتاب فرزندپروری آسان به جای آن که به شما بگوید در جایگاه والد چه کاری باید انجام دهید، سعی می‌کند به شما کمک کند تا در مورد این موضوع که چطور و چطور می‌خواهید او را بزرگ کنید بیندیشید. این کتاب در واقع راهی برای پرورش مهارت تفکر در مورد خود و فرزندتان است. پیروی از این شیوه به احتمال زیاد باعث می‌شود به رابطه‌ای که با فرزندتان دارید و روشی که در بزرگ کردن او اجرا می‌کنید تا در آینده همان فردی بشود که می‌خواهید، خوش‌بین شوید و  اطمینان یابید.

ررجینا پالی، نویسنده‌ی کتاب «فرزندپروری آسان» و مادر سه فرزند می‌گوید: من تمام کتاب‌های نوشته شده با موضوع والدگری را خواندم. تمام آن کتاب ها توصیه‌های جالبی داشتند. اما متاسفانه پاسخ های مطرح در آن ها باعث شد اعتماد به نفس من نسبت به گذشته کمتر شود. احساس من اینگونه بود که گویی راهی درست برای والدگری پیش رویم قرار دارد و اگر آن راه را پیش نگیرم، به فرزندانم آسیب خواهم زد.

اگر شما هم مانند نویسنده این کتاب نگران این موضوع هستید و فکر می کنید مادر یا پدر خوبی نیستند … این کتاب متعلق به شماست.

سخن آخر

انسان موجود پیچیده و آسیب پذیری است. کسانی که پا در مسیر تربیت این موجود پیچییده می‌گذارند، باید به دنبال راهنمای خوب در این راه پر فراز و فرود باشند. در این مقاله سعی شد  کتاب هایی معرفی شود که به صورت کاملا علمی و کارآمد به مسائل تربیت کودکان می‌پردازند. شما می‌توانید تمامی این کتاب‌ها را به صورت اینترنتی از انتشارات نسل یاسان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350