0

تاثیر کتاب خواندن برای کودکان چیست؟

تاثیر کتاب خواندن برای کودکان چیست؟
  • نسل یاسان
  • فرزندپروری کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

آیا هنوز هم کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟ شاید شما هم به این فکر کنید که در عصر دیجیتال و فزونی اطلاعات دیگر نیازی نیست که برای کودک خود کتاب بخوانیم. زیرا همه چیز با چند سرچ ساده‌ی گوگل در دسترس‌مان قرار داد.

اما این تفکر اشتباهی است. کتاب خواندن هنوز هم برای کودکان بسیار مهم است و تاثیر مهمی بر روی روح و روان کودکان دارد که نباید از آن غافل شد. در این مقاله به بررسی تاثیر کتاب بر تربیت کودکان و اهمیت کتابخوانی والدین می‌پردازیم.

چه کتابی برای فرزندان خود بخوانیم؟

انتخاب کتاب مناسب برای کودک کار دشواری نیست. با توجه به علاقه و نیاز کودک کتاب را انتخاب کرده و سعی کنید در زمان‌هایی مانند قبل از خواب صفحاتی از کتاب برای کودک خود بخوانید.

تقویت فن بیان

فن بیان یکی از اساسی‌ترین تاثیرات کتاب خواندن بر کودکان است. متاستفانه خیلی از بزرگسالان هنوز  این مهارت مهم را در خود پرورش نداده‌اند.

شما می‌توانید با کتاب خواندن فن بیان کودک خود را ارتقا دهید. فن بیان به کودک شما کمک می‌کند تا بدون لکنت و مشکل خواسته‌ها و استعدادهای خود بشناسند. افرادی که فن بیان قوی دارند، از فرصت‌های بیشتری برای ارتقا و پیشرفت در ابعاد گوناگون زندگی برخوردارند.

کتاب خواندن با افزایش دایره لغات و آشنایی با ساختارهای زبانی و دستور زبان می‌تواند به رشد مهارت فن بیان کودک شما کمک کند.

تقویت تفکر خلاق در کودکان

هنگامی که برای کودکان کتاب می‌خوانید، کودک درگیر محتوا شده و به فکر کردن در مورد ماجرا و شخصیت‌های آن می‌پردازد.

شما هنگام قصه خواندن برای کودک خود با طرح سوالات چالشی می‌توانید تفکر انتقادی در کودک را تقویت کنید. هنگام کتاب خواندن کودک خود را تشقویق کنید تا تحلیل خود را در مورد ماجرایی که در حال اتفاق افتادن است را ارائه دهد.

هنگامی که کودک درست فکر کردن را می‌آموزد، می‌تواند چالش‌هایی که در زندگی بزرگ‌سالی به وجود می‌آید را نیز حل کند.   

تقویت مهارت خوب شنیدن

آموزش خوب شنیدن یکی از مهارت‌های ارتباطی مهم در زندگی هر فرد است. در مورد خوب سخن گفتن مطالب آموزشی فراوانی داریم اما می‌توان گفت خوب شنیدن مورد غفلت قرار گرفته است.

کتاب خواندن برای فرزندانتان به او یاد می‌دهد که خوب گوش کند و مفاهیم عمیقی را درک کند. همچنین خوب جواب دادن را نیز در او تقویت می‌کند.

تقویت همدلی با کتاب خواندن برای کودکان

جدای از زبان و سواد، خواندن نیز ابزار مهمی برای کمک به رشد همدلی کودکان است. وقتی بچه‌ها کتاب‌هایی درباره افرادی می‌خوانند که زندگی‌شان با زندگی آنها متفاوت است (و به‌ویژه داستان‌هایی که از دیدگاه آن‌ها روایت می‌شود)، از احساسات دیگران و همچنین فرهنگ‌ها، سبک‌های زندگی و دیدگاه‌های دیگر قدردانی می‌کنند. کتاب ها همچنین می توانند به بچه ها کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه احساسات خود را به روش های سالم مدیریت کنند. دیدن شخصیت‌های کتاب‌ها که احساسات بزرگی مانند خشم یا غم را تجربه می‌کنند، به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند که این احساسات طبیعی هستند – و به آنها فرصتی می‌دهد تا در مورد احساسات دشوار خود نیز صحبت کنند. والدین می توانند از زمان مطالعه به عنوان فرصتی برای تقویت آگاهی عاطفی کودکان استفاده کنند و ابزار خود را برای مدیریت احساسات بسازند.

به دست آوردن درک عمیق تر

یک کتاب می تواند ما را به هر جایی ببرد: به شهر دیگری، به کشوری دیگر یا حتی به دنیایی جایگزین. با خواندن کتاب، کودک در مورد افراد، مکان‌ها و رویدادهایی که در غیر این صورت نمی‌توانست یاد بگیرد، می‌آموزد. این به کودکان درک عمیق تری از دنیای اطراف خود و فرهنگ های متفاوت با فرهنگ خود می دهد.

افزایش خلاقیت

خواندن یک کتاب به ما متکی است که از تخیل خود برای تصویر کردن شخصیت ها، تجسم تنظیمات و محیط آنها و حدس زدن آنچه در آینده است استفاده می کنیم. اگر می‌خواهیم درباره افراد، مکان‌ها، رویدادها و زمان‌های دیگر بیاموزیم، باید از تخیل خود استفاده کنیم. به نوبه خود، این تخیل توسعه یافته منجر به خلاقیت بیشتر می شود زیرا کودکان از ایده های موجود در سر خود برای اطلاع رسانی به کار خود استفاده می کنند. در نهایت، هر چه بیشتر برای کودک خوانده شود، و هر چه بیشتر از خودش بخواند، بهتر در آن کار می کند. تمرین واقعاً عالی می‌کند و هر چه کودک بیشتر بخواند، پیشرفت تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی او، مانند همدلی، بهتر خواهد بود.

رشد مغز با کتاب خواندن برای کودکان

مطالعه باعث رشد مغز می شود. هشتاد درصد رشد مغز کودک در سه سال اول زندگی او اتفاق می افتد. کودکان مانند یک اسفنج هستند: آنها در این مدت اطلاعات را جذب می کنند. خواندن در این سال‌های اولیه بسیار مهم است، زیرا فرزندان شما به سرعت شروع به یادگیری کلمات جدید و مفاهیم جدیدی می‌کنند که به ادامه زندگی آنها کمک می‌کند و حتی آنها را از منحنی یادگیری جلوتر می‌دهد. کودکانی که برایشان خوانده می شود در معرض کلماتی قرار می گیرند که در مکالمات روزمره از آنها استفاده نمی شود. مزیت کودکی که برایش کتاب خوانده شده می تواند شگفت انگیز باشد. سطح دشواری خواندن و سرعت آنها و همچنین مهارت های نوشتاری آنها پیشرفته تر خواهد شد.

بهبود تمرکز با کتاب خواندن برای کودک

خواندن همچنین تمرکز کودک را بهبود می‌بخشد و باعث تمرکز بهتر در کلاس می‌شود. خواندن زود هنگام و اغلب برای موفقیت تحصیلی کودک مهم است.

کتاب خواندن و تقویت کاوشگری

مطالعه به فرزندان ما این فرصت را می دهد که خارج از برنامه های روزمره کاوش کنند، چیزهای جدید یاد بگیرند و رویاهای بزرگ داشته باشند. این به آنها فرصت بازی می دهد. یافتن داستان هایی که کودکان ما را به وجد می آورد، آنها را به خواندن تشویق می کند. انتخاب داستان هایی که برایشان جذاب باشد، آنها را بارها و بارها به قفسه های کتاب می کشاند. خواندن برای فرزندانمان فرصتی عالی برای خندیدن و استراحت با هم فراهم می کند. پس از خواندن یک داستان برای فرزندتان، آن را اجرا کنید. از چیزی پیچیده مانند اجرای یک نمایشنامه برای خانواده‌تان گرفته تا یک بازی سریع در اتاق نشیمن، اجرای داستان‌ها راهی سرگرم‌کننده برای تشویق بازی با خواندن است.

سخن آخر

شاید خیلی از افراد بر این باور هستند که کتاب خواندن دیگر تاثیر خود را از دست داده است. اما این تصور اشتباهی است. هنوز هم هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب خواندن چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان شود. فقط کافیست کتاب مناسب را انتخاب کرده و با قرار دادن زمان مورد نیاز برای کودک خود، در مرور زمان تاثیر مثبت کتاب بر روی کودک خود را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350