0

کتاب‌هایی برای حل مشکلات نوجوانی

کتاب‌هایی برای حل مشکلات نوجوانی
  • نسل یاسان
  • کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۲/۰۴/۳۱

شاید برای شما نیز به عنوان والدین، مشکلات نوجوانی غیرقابل حل به نظر برسد. یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد نوجوانی است. نوجوانی پلی است که دوران کودکی فرد را به دوران بزرگسالی‌اش متصل می‌کند.

این دوران، دوره‌ی پرفراز و نشیبی هم برای والدین است. نوجوانان می‌خواهند هویت تازه‌ای را کسب کنند، به دنبال تجارب زیادی هستند و می‌خواهند استقلال خود را به دست بیاورند. به همین منظور کارهایی را که انجام می‌دهند که شاید چندان مورد پسند خانواده نباشد.

والدینی که فرزند نوجوان دارند در ایجاد رابطه‌ی درست با فرزند خود دچار مشکل می‌شوند. یادگیری راه‌های درست برقراری ارتباط با فرزندان و شناخت کامل این دوره باعث می‌شود گذراندن این دوران  را هم برای نوجوان و هم برای والدین، بسیار آسان‌تر می‌کند.

اگر شما نیز دچار تنش با فرزند نوجوان خود شده‌اید و نگران رابطه‌ی والد-فرزندی خود هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله علاوه بر بررسی مشکلات نوجوانی، کتاب‌هایی را معرفی کردیم که در مسیر سخت دوران نوجوانی به شما کمک می‌کند.

نوجوانی چیست؟

نوجوانی دوره‌ی گذار فرد از کودکی به بزرگسالی است. این دوره از حدود ۱۰ سالگی آغاز شده و تا رسیدن به بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

امروزه پژوهشگران دوره‌ی نوجوانی را تا ۲۲ سالگی بسط می‌دهند؛ یعنی تا زمانی که فرد بتواند آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را به دست آورده و نقش‌های اجتماعی‌اش را بپذیرد. نوجوانی به دلیل تغییرات وسیع جسمانی، شناختی و عاطفی، دوره‌ی حساسی برای والدین و خود نوجوان محسوب می‌شود. در این زمان است که بیشترین تنش بین خانواده و نوجوان به وجود می‌آید.

با این حال آگاهی و اشراف به تغییراتی که هر نوجوان کمابیش با آن مواجه می‌شود، نخستین گام برای گذار بدون مشکل از این دوره‌ی حساس است.

مشکلات نوجوانی

بسیاری از والدین نسبت به تغییرات گسترده‌ی نوجوان بی‌توجه هستند و انتظار دارند نوجوان مانند دوره‌ی کودکی خود مطیع و آرام باشد. این در حالی است که تغییرات دوره‌ی نوجوانی بر رفتار، حالات و وضعیت روحی نوجوان تاثیرات غیرقابل اجتنابی می‌گذارد. به همین دلیل باید با آگاهی و توانمندی کامل به استقبال این دوره بروند تا مشکلات و تنش در خانواده به حداقل برسد.

گاهی والدین فراموش می‌کنند که فرزندشان از دوره‌ی کودکی عبور کرده و تحولات جسمی، عاطفی و شناختی او را به یک فرد جوان تبدیل کرده است. به همین علت نوجوان تصور می‌کند از جانب والدین جدی گرفته نمی‌شود؛ در نتیجه اعتمادش به والدینش کاهش پیدا می‌کند.

نوجوانی دوره‌ی دشواری است که همه‌ی افراد از این مرحله‌ی تحولی عبور کرده‌اند. اما شاید شما یادتان رفته باشد در زمان نوجوانی با چه بحران‌هایی مواجه بودید و دوست داشتید والدین و بزرگسالان این ترس و اضطراب شما را درک کنند.

همان‌طور که شما در آن دوره این انتظار را از والدینتان داشتید، حالا فرزند نوجوانتان همین انتظار را از شما دارد.

او نیاز دارد شما احساسات و نگرانی‌هایش را بپذیرد و با او مانند یک نوجوان رفتار کنید. یکی از ویژگی‌های دوره‌ی نوجوانی استقلال‌طلبی است، اما بسیاری از والدین کماکان انتظار دارند فرزند نوجوانشان مثل زمانی که کودک بود از آنها تبعیت کند.

در حالی که بها دادن به شخصیت نوجوان و احترام به استقلال او در عین رعایت برخی مرزها و مسائل، باعث می‌شود نوجوان هم به والدینش احترام بیشتری بگذارد و گذار از نوجوانی به بزرگسالی راحت تر طی شود.

معرفی کتاب‌هایی برای حل مشکلات نوجوانی

یکی از بهترین راه‌های یادگیری برقراری ارتباط درست با نوجوان، مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی در این زمینه است.

امروزه کتاب‌های فراوانی در مورد طریقه‌ی رفتار با نوجوان در بازار وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید هر کتابی، نمی‌تواند منبع قابل اعتمادی برای آموزش باشد. کتابی که انتخاب می‌کنید باید طبق نظریات علمی نگاشته شده باشد و والدین بتوانند آن را در رابطه با فرزند خود آن را به کار ببرند. در ادامه به معرفی چند کتاب مناسب در رابطه با تربیت فرزند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کتاب توانمندسازی نوجوانان( کتاب کار والدین)

این کتاب به ۱۰ مهارت و توانمندی اصلی مورد نیاز نوجوان مانند افزایش اعتماد به نفس و شناخت خود، هویت مثبت و خودارزشمندی،مهارت‌های تحصیلی،مراقبت از خود،توانایی سازگاری با شرایط، مهارت‌های بین ‌فردی،کنترل خشم، ارتباط با دوستان با کمک این کتاب می‌توانید  مهارت‌های درس خواندن صحیح، مسئولیت‌پذیری، سبک زندگی، مراقبت از خود در مقابل هرگونه دخانیات و مواد مخدر، مدیریت استرس، مهارت‌های بین‌فردی، کنترل خشم، ارتباط با همسالان و مدیریت فضای مجازی را در نوجوان خود تقویت کنید.

به کمک کتاب توانمندسازی نوجوانان ( در دو نسخه والدین و نوجوان) می‌توانند در کنار هم روی یک موضوع مربوط به نوجوان کار کرده و تکالیف و کاربرگ‌های مرتبط به خود را انجام دهند.

کتاب راهنمای جامع فرزندپروری در دوران نوجوانی

 برای ایجاد رابطه‌ی درست با فرزند نوجوان خود، ابتدا باید دوران نوجوانی و تغییرات حاصل از آن را شناخت. والدین باید از اتفاقاتی که در بدن و مغز یک نوجوان رخ می‌دهد، مطلع باشند. سپس اصول برقراری رابطه با نوجوان را به خوبی آموخت.

کتاب راهنمای جامع فرزندپروری در دوران نوجوانی یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌های موجود  برای معلمان، مربیان، والدین ،روان‌شناسان و مشاوران در این زمینه می‌باشد.

با کمک این کتاب می‌توانید شناخت کاملی از نوجوان خود به دست آورید و به او نیز در راه شناخت خود کمک کنید.

در این کتاب به مسائلی مانند اصول تنبیه و تشویق در نوجوانی، مدرسه و مسائل مرتبط با درس، مدیریت رابطه با همسالان می‌پردازد.

کتاب راهنمای جامع فرزندپروری در دروان نوجوانی در فصولی جداگانه به ناهنجاری های دوران نوجوانی و علل پدید آمدن آن‌ها  پرداخته و راهکارهایی برای پیشگیری و حل آن‌ها ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های این کتاب وجود یک فصل کامل در مورد آموزش جنسی به نوجوانان است.  در این فصل نویسنده به طور کامل توضیح داده است که چطور می‌توانید با نوجوان خود در رابطه با مسائل جنسی صحبت کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد تربیت جنسی می‌توانید به کتاب آموزش مفاهیم مرتبط با جنسیت به کودکان، مراجعه کنید.

سخن آخر

نوجوانی دوره‌ی گذر از کودکی به بزرگسالی است. مشکلات نوجوانی گاهی بسیار طاقت فرسا و غیر قابل حل به نظر می‌رسد. اما با شناخت درست این دوران، ویژگی‌های آن و مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید، می‌توانیم این چالش‌ را مدیریت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350