0

کتابهای خوب برای نوجوانان باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟

کتابهای خوب برای نوجوانان باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
  • نسل یاسان
  • کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

کتابهای خوب برای نوجوانان باید بتوانند به نوجوانان کمک کنند تا بهترین نسخه خود را شکل دهند و با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار نمایند به طور کلی، کتابهای خوب و مناسب برای نوجوانان بایستی شامل موارد زیر باشند و این مشخصات را داشته باشند:

۱- شخصیت‌های قابل ارتباط:

شخصیت‌های داستانها و کتابهای خوب برای نوجوانان باید قابل ارتباط باشند و نوجوانان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و با تجربه‌های آنها همزیستی نمایند. به بیان دیگر، نوجوانان می خواهند وقتی کتابی می خوانند با شخصیتها و افراد کتاب همانندسازی کنند؛ نه اینکه آنها را از دنیای خود دور بدانند. محبوبیت کتابهایی در سبک «هری پاتر» در همه دنیا، به دلیل همانندسازی نوجوانان با این دنیا است.

کتابهای خوب برای نوجوانان باید شخصیت‌هایی قابل ارتباط داشته باشند.
هری پاتر

۲- تعریف هویت:

کتابهای خوب برای نوجوانان باید به آنها کمک کنند تا هویت خود را تعریف کنند و بهتر بفهمند چه کسی هستند و چه ارزش‌هایی دارند. به بیان دیگر، توصیف واضح شخصیتها و متنوع بودن کاراکترها به نوجوانان کمک می کند تا دنیای درونی خود را گسترش دهند و از این طریق هویت مستقل خود را پیدا کرده و به مرور شکل دهند. بسیاری از نوجوانان به کتابهای زندگینامه علاقمندند و به دنبال یافتن هویت خود، زندگی بازیگران، خواننده ها و افراد مشهور را دنبال می کنند.

۳- کمک به خودشناسی، شناخت بیشتر خود و ارتقای خویشتن:

کتابهای خوب برای نوجوانان ، بایستی به آنها در بهبود خودشناسی خود کمک کنند تا بتوانند با تفکر انتقادی، احساسات خود را درک نموده و با مسائل مهمی مثل قدرت بخشیدن به خود و ایجاد روابط صحیح با دیگران آشنا شوند. این کتابها، در دسته کتابهای خودیاری نوجوانان قرار می گیرد و می تواند برای هر مهارت متفاوت باشد و یا به طور کلی مانند کتاب «توانمندسازی نوجوان -کتاب کار نوجوان-» همه مهارتهای پایه را در بگیرد. (برای تهیه کتاب،‌ کلیک کنید)

کتابهای خوب برای نوجوانان باید در عین حال که محتوای سرگرم‌کننده‌ای دارند، آموزشی هم باشند، و مباحثی مرتبط با تاریخ، علم، سبک زندگی، اطلاعات عمومی،‌ ادبیات و …. را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آموزش دهند. ممکن است بسیاری از نوجوانان به کتابهایی با آموزش مستقیم علاقه نداشته باشند و در عوض آثاری مانند «دنیای صوفی» را انتخاب کنند که آموزش غیر مستقیم فلسفه به نوجوانان است.

کتابهای خوب برای نوجوانان باید در عین حال که محتوای سرگرم‌کننده‌ای دارند، آموزشی هم باشند.
کتابهای خوب برای نوجوانان باید در عین حال که محتوای سرگرم‌کننده‌ای دارند، آموزشی هم باشند.

۴- داستان‌های جذاب:

نوجوانان معمولا از داستان‌های جذاب لذت می‌برند و برای اینکه کتاب خواندن برای آن‌ها جذاب باشد، باید داستان‌ها نیز برایشان جذاب باشند. جذابیت در نوجوانی به معنای داستانهایی با فراز و نشیب زیاد و هیجانات سطح بالا است که بخشهای هیجان طلبی مغز نوجوانان را نیز ارضاء می کنند و به این نیاز آنها -که بسیار زیاد و قابل توجه است- پاسخ دهند. داستانهای پلیسی، مرموز و گاهی ترسناکی همچون مجموعه داستانهای «شرلوک هلمز» که نوجوانان انتخاب می کنند؛ دقیقا به همین دلیل است.

کتابهای خوب برای نوجوانان می‌تواند کتابهای هیجانی و ترسناک باشد.
داستانهای پلیسی، مرموز و گاهی ترسناکی همچون مجموعه داستانهای «شرلوک هلمز» که نوجوانان انتخاب می کنند.

۵- ساده و روان بودن:

کتابهای خوب برای نوجوانان باید قابلیت هضم و درک آسانی داشته باشند و به آنها کمک کنند تا به طور کلی با مطالب آشنا شوند و درک بهتری از جهان پیرامون خود پیدا کنند. هر نوجوانی با توجه به درک کلامی و زبانی خود باید کتابهای مناسب خود را انتخاب کند و از کتابهایی ساده تر شروع کرده و به کتابهای پیچیده تر برسد.

با در نظر گرفتن این ویژگیها می توانید به نوجوان خود کمک کنید کتابهایی را انتخاب کند که از مطالعه آنها لذت برده و در عین حال جذاب و سودمند نیز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350