0

چرا مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب برای کودکان مهم است؟

چرا مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب برای کودکان مهم است؟
  • نسل یاسان
  • کودک و نوجوان
  • ۱۴۰۲/۰۲/۱۰

مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب، یکی از تجربیات لذت بخشی است که والدین و فرزندان، می‌توانند در کنار هم کسب کنند. کتاب خواندن شبانه برای کودکان علاوه بر کمک به خواب راحت‌تر، می‌تواند باعث بهبود رابطۀ بین پدر و مادر با کودک شود. بسیاری از کودکان، عاشق غرق شدن در دنیای داستان‌ها هستند. آن‌ها خود را به جای شخصیت‌های خیالی و یا واقعی داستان های مختلف می‌گذارند و سعی می‌کنند با آن همذات پنداری کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی اهمیت مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب برای کودکان بپردازیم. همچنین در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌دهیم که در داستان‌گویی به ما کمک خواهد کرد.

اهمیت مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب برای کودکان

همان طور که قبلا اشاره کردیم، مطالعۀ کتاب قبل از خواب برای کودکان، علاوه بر خواب راحت‌تر، تأثیرات بسیاری در رشد آن‌ها دارد. در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت.

قصه گویی باعث درک جهان پیرامون کودک می‌شود

معمولاً داستان‌های کودکانه دارای پیام های تربیتی مستقیم و غیر مستقیمی هستد که کودک با استفاده از آن‌ها می‌تواند قواعد و قوانین جهانی که در آن زندگی می‌کند را بهتر درک کند. همچنین بفهمد چه چیزهایی در جامعه مورد تشویق قرار می‌گیرند و چه چیزهایی موجب تنبیه افراد می‌شوند. در واقع داستان‌ها به جامعه پذیری کودکان کمک می‌کنند.

مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب و بهبود رابطه‌ی کودک و والد

اختصاص دادن زمانی مخصوص برای صحبت با کودک، باعث می‌شود کودک توجه و محبت والدین را بهتر حس کند. هنگامی که برای کودکان قصه می‌گویید و درباره‌ی شخصیت‌ها و اتفاقات داستان با او صحبت می‌کنید، می‌توانید بهتر از نقطه نظرهای کودک خود مطلع شوید و او را بشناسید.

با مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب، قوه تخیل کودک خود را پرورش دهید

قوه‌ی خیال، موجب پرورش بیشتر خلاقیت در کودک شما می‌شود. کودکان سعی می‌کنند در هنگام گوش دادن به قصه ها خود را به جای شخصیت‌های داخل داستان قرار داده و فضای داستانی را تجسم کنند. این کار می‌تواند به کودک در تجسم شرایط متفاوت کمک کند.

مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب

قصه‌گویی؛ راهکار طلایی برای افزایش واژگان کودک

کودک با گوش دادن به داستان‌ها، کلمات مختلفی را یاد گرفته و دایرۀ لغاتش گسترده‌تر می‌شود. همچنین در حین گوش دادن به قصه، با تلفظ صحیح کلمات و جمله بندی درست آشنا می‌شود. قصه گویی در روان صحبت کردن کودکان تاثیر زیادی دارد.

داستان باعث تحریک حس کنجکاوی کودک می‌شود

یک داستان جذاب می‌تواند کودک را تا پایان داستان برای آگاه شدن از سرنوشت شخصیت‌ها مشتاق نگه دارد. دنیای داستان‌ها می‌تواند از کودکان، انسان هایی ماجراجو وکنجکاو بسازد.

با داستان در مورد مسائل سخت صحبت کنید

گاهی مسائلی پیش می آید که صحبت کردن در مورد آن‌ها با کودک سخت است و والدین نمی‌دانند چگونه باید سر صحبت را با کودک خود باز کنند. گاهی نیز کودک، خود نمی‌خواهد در مورد خیلی چیزها حرفی بزند. در این مواقع می‌توان داستان هایی را با توجه به شرایط انتخاب نمود و در کنار صحبت در مورد داستان، به آن مسئله نیز پرداخت. اگر کودک به‌تازگی دچار تجربۀ سوگ شده است، می‌توانید قبل از خواب، کتاب گنجشکی و درخت بید را برای او بخوانید.

نکات مهم در مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب

داستان‌های شبانه برای کودکان می‌توانند به صورت کلی، دارای ویژگی‌های زیر باشند:

دارای جذابیت کافی برای کودکان باشند

داستان باید برای کودک جذاب و پرکشش باشد تا او را به خود جذب کند.

بهتر است پیامی آموزشی و اخلاقی را منتقل کنند

داستان باید حاوی یک پیام آموزشی باشد که به کودکان کمک کند تا از طریق شنیدن داستان، مفاهیم مختلفی را فرابگیرند.

داستان باید مناسب سن کودک باشد

داستان باید به سن و توانایی‌های کودک بستگی داشته و با سطح فهم و روانشناسی او هماهنگ باشد.

مطالعه‌ی کتاب قبل از خواب

از تصویرسازی جذاب استفاده کند

استفاده از تصاویر زیبا و جذاب، می‌تواند به کودکان کمک کند تا داستان را بهتر فهمیده و درک کنند.

داستان عاری از خشونت باشد

داستان‌های شبانه برای کودکان نباید حاوی مضامین خشونت‌بار یا ترسناک باشند و باید به سبکی مثبت و سازنده نوشته شوند.

سخن آخر

دنیای شیرین قصه و داستان، جهان کودکانۀ فرزندان ما را زیباتر می‌کند. مطالعۀ کتاب قبل از خواب، علاوه بر بهبود خواب کودکان، باعث رشد قوۀ خیال، تفکر و کنجکاوی در کودکان می‌شود. شما با داستان گفتن برای کودکان خود می‌توانید بهتر از روحیاتش آگاه شوید و رابطۀ خود را بهبود ببخشید.

اگر می‌خواهید از نظر عاطفی به فرزندتان نزدیک شوید و به دنبال رشد فردی و اجتماعی و بهبود یادگیری او هستید، قصه گفتن را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پیاده سازی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 10 الی 16 روزهای کاری

شماره تماس: 09005013350